Atbalsta pasākumi bērniem ar dzirdes, valodas un mācīšanās traucējumiem skolā

Bērniem, kuriem ir dzirdes un/vai citi traucējumi, skolā ir paredzēti dažādi atbalsta pasākumi. Viņi drīkst izmantot dažādus palīglīdzekļus. Paredzēts ilgāks laiks pārbaudes darbu izpildei.
Tā kā mūsu biedrībā ir galvenokārt tās ģimenes, kurās bērni spēj komunicēt verbāli, tad vispirms iekopējām šai grupai domātos atbalsta pasākumus. Taču informējam arī par atbalstu tai grupai, kura verbāli sazināties kaut kādu iemeslu nespēj.
Izglītojamo attīstības traucējumu veids:
Vājdzirdīgi izglītojamie ar kohleāriem implantiem vai dzirdes aparātiem ar pietiekamu dinamiku verbālās valodas attīstībā
Mācību procesa organizācijas principi (laika plānojums mācību stundās, metodes, pārbaudes darbu sistēma u. c.)
1. Nodrošināta uzdevumu nosacījumu un teksta papildu atkārtošana.
2. Mutvārdu runas attīstību stimulējošu metožu un paņēmienu izmantošana.
3. Mutvārdu atbildes aizstāšana ar rakstisku atbildi.
4. Pagarināts darba izpildes laiks līdz 100 % no kopējā darba laika.
5. Pārbaudes darbos var atbrīvot no klausīšanās daļas.
6. Klausīšanās procesā pauzes starp uzdevumu nosacījumiem vismaz 100 % garākas.
7. Iespēja ierakstu pilnā apjomā klausīties divas reizes.
8. Iespēja izmantot atgādnes
Papildus individualizēti atbalsta pasākumi mācību satura apguvei/pedagoģiskā intervence (ārpus mācību stundām)
1. Individuālas nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja vadībā, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem
Mācību un tehniskie līdzekļi mācību vides nodrošināšanai (mācību materiāli, tehnoloģijas, mācību aprīkojums, telpu iekārtojums u. c.)
1. Metodiskie materiāli skaņu artikulācijas apguvei un automatizēšanai.
2. Mācību grāmatas un mācību līdzekļi atbilstoši speciālās izglītības programmai.
3. Teksti vieglajā valodā, vizuālie uzskates materiāli, alternatīvās komunikācijas datorprogrammas.
4. Audioieraksti un videoieraksti.
5. Datorprogrammas izrunas mācīšanai, valodas veidošanai un dzirdes uztveres attīstīšanai.
6. FM sistēmas.
7. Indukcijas cilpa.
8. Skaņas izolācija individuālā darba kabinetā (nav nepieciešama, ja ir FM sistēma vai cilpa).
9. Solu izvietojums U formā
Nepieciešamais atbalsta personāls
1. Pedagoga palīgs, kurš pārzina mācību darba metodiku ar izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem.
2. Speciālais pedagogs darbam ar nedzirdīgiem un vājdzirdīgiem izglītojamiem, logopēds vai audiologopēds (individuālam darbam dzirdes uztveres attīstīšanai un izrunas veidošanai)
Izglītojamo attīstības traucējumu veids:
Nedzirdīgi izglītojamie ar kohleāriem implantiem vai dzirdes aparātiem bez dinamikas verbālās valodas attīstībā.
Vājdzirdīgi izglītojamie ar kohleāriem implantiem vai dzirdes aparātiem bez pietiekamas dinamikas verbālās valodas attīstībā
Mācību procesa organizācijas principi (laika plānojums mācību stundās, metodes, pārbaudes darbu sistēma u. c.)
1. Burtisks uzdevumu nosacījumu tulkojums zīmju valodā.
2. Pedagogam atļauts uzdevumu nosacījumus izskaidrot mutiski un/vai zīmju valodā.
3. Pārbaudes darbos atbrīvot no klausīšanās daļas.
4. Uzdevumu nosacījumu un teksta papildu atkārtošana.
5. Mutvārdu uzdevumos atļauts izmantot zīmju valodu.
6. Izglītojamā mutvārdu atbildes aizstāšana ar rakstisku atbildi.
7. Pagarināts darba izpildes laiks – līdz 100 % no kopējā darba laika.
8. Iespēja izmantot atgādnes
Papildus individualizēti atbalsta pasākumi mācību satura apguvei/pedagoģiskā intervence (ārpus mācību stundām)
1. Individuālas nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kuriem ir dzirdes traucējumi, vadībā.
2. Subtitru vai zīmju valodas nodrošinājums ārpusstundu pasākumos.
3. Priekšmetu, telpu, objektu nosaukumu izvietošana vidē, kurā uzturas izglītojamais ar dzirdes traucējumiem
Mācību un tehniskie līdzekļi mācību vides nodrošināšanai (mācību materiāli, tehnoloģijas, mācību aprīkojums, telpu iekārtojums u. c.)
1. Metodiskie materiāli skaņu artikulācijas apguvei un skaņu automatizēšanai.
2. Mācību grāmatas un mācību līdzekļi atbilstoši speciālās izglītības programmai.
3. Teksti vieglajā valodā, vizuālie uzskates materiāli, alternatīvās komunikācijas datorprogrammas.
4. Videoieraksti.
5. Datorprogrammas izrunas mācīšanai, valodas veidošanai un dzirdes uztveres attīstīšanai.
6. Datorprogramma "Runas atpazinējs".
7. FM sistēmas.
8. Vizuālais starpbrīža zvans.
9. Spoguļi individuālām nodarbībām.
10. Indukcijas cilpa zālē.
11. Skaņas izolācija individuālā darba kabinetos.
12. Solu izvietojums U formā.
13. Dienesta viesnīcā vizuālās ugunsgrēka signalizācijas sistēmas, ugunstrauksmes vibroelementi (kas paliekami zem matrača, spilvena)
Nepieciešamais atbalsta personāls
1. Pedagoga palīgs, kurš zina zīmju valodu un pārzina mācību darba metodiku ar izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem.
2. Speciālais pedagogs darbam ar nedzirdīgiem un vājdzirdīgiem izglītojamiem vai audiologopēds (individuālam darbam dzirdes uztveres attīstīšanai un izrunas veidošanai)
Izglītojamo attīstības traucējumu veids:
Izglītojamie ar valodas traucējumiem
Mācību procesa organizācijas principi (laika plānojums mācību stundās, metodes, pārbaudes darbu sistēma u. c.)
1. Specifisku treniņu nodrošināšana skaņas atpazīšanai un apgūto skaņu nostiprināšanai.
2. Iespēja aizstāt mutvārdu atbildi ar rakstisku (ja nav iespējams demonstrēt runātprasmi).
3. Iespēja izmantot atgādnes.
4. Verbālās informācijas papildināšana ar vizuālo informāciju.
5. Pagarināts darba izpildes laiks – līdz 30 % no kopējā darba laika
Papildus individualizēti atbalsta pasākumi mācību satura apguvei/pedagoģiskā intervence (ārpus mācību stundām)
1. Individuālas nodarbības.
2. Logopēdiskās nodarbības
Mācību un tehniskie līdzekļi mācību vides nodrošināšanai (mācību materiāli, tehnoloģijas, mācību aprīkojums, telpu iekārtojums u. c.)
1. Dators, t. sk. personīgā ierīce, ar programmnodrošinājumu, t. sk. teksta labošanas rīkiem un balss sintezatoru.
2. Mācību un metodiskie materiāli logopēdijas nodarbībām
Nepieciešamais atbalsta personāls
Logopēds
Izglītojamo attīstības traucējumu veids:
Izglītojamie ar mācīšanās traucējumiem (jauktiem attīstības traucējumiem)
Mācību procesa organizācijas principi (laika plānojums mācību stundās, metodes, pārbaudes darbu sistēma u. c.)
1. Iespēja izmantot atgādnes.
2. Pagarināts darba izpildes laiks – līdz 30 % no kopējā darba laika.
3. Iespēja izmantot palīglīdzekļus, kuri uzlabo teksta uztveri.
4. Iespēja pedagogam lasīt priekšā uzdevuma nosacījumu, iekrāsot galvenos (atslēgas) vārdus lasāmajā tekstā.
5. Iespēja verbālo informāciju papildināt ar vizuālo informāciju.
6. Samazināt darba apjomu
Papildus individualizēti atbalsta pasākumi mācību satura apguvei/pedagoģiskā intervence (ārpus mācību stundām)
Nodarbības pie logopēda un speciālā pedagoga
Mācību un tehniskie līdzekļi mācību vides nodrošināšanai (mācību materiāli, tehnoloģijas, mācību aprīkojums, telpu iekārtojums u. c.)
1. Digitālie mācību līdzekļi – audio mācību grāmatas un audio daiļliteratūra.
2. Dators, t. sk. personīgā ierīce, ar programmnodrošinājumu, t. sk. teksta labošanas rīkiem un balss sintezatoru
Nepieciešamais atbalsta personāls
1. Speciālais pedagogs.
2. Skolotājs logopēds
Par prasībām vispārējās izglītības iestādēm darbam ar bērniem ar citām speciālajām vajadzībām vairāk lasiet šeit: https://m.likumi.lv/ta/id/310939-prasibas-visparejas-izglitibas-iestadem-lai-to-istenotajas-izglitibas-programmas-uznemtu-izglitojamos-ar-specialam-vajadzibam